Hög skolfrånvaro anses vara ett folkhälsoproblem


Forskningen är entydig vad gäller vikten av tidig upptäckt och tidiga insatser

Låga eller ofullständiga betyg från årskurs 9 ökar risken för framtida psykosociala problem. Det är en riskfaktor för framtida utanförskap, både ur ett individ- och ett samhällsperspektiv - en ofullständig skolgång försvårar ett aktivt deltagande i arbets- och samhällsliv. Detta ökar i sin tur risken för psykisk ohälsa ur många aspekter, som ökad risk för självmord, missbruk, brottslighet, beroende av ekonomiskt bistånd och tidigt föräldraskap. Exempelvis är allvarlig kriminalitet bland unga vuxna 8–10 gånger så vanligt i jämförelse med dem som har medel/höga betyg.

Att skolan trots allt fungerar i ett i övrigt trassligt liv hänger ofta samman med att det finns någon i skolan som ser och förstår. Vårt mål är att öka välmåendet hos barn och unga - samt deras föräldrar, genom att metodiskt arbeta för samverkan och stärka alliansen mellan elev, föräldrar, skola och övriga eventuella aktörer kring eleven och därigenom förebygga utanförskapet. Det ger vinster på många nivåer och gagnar såväl individ som långsiktig samhällsekonomi.

  • Vår arbetsmetod

    • kartlägga bakomliggande orsaker

    • utforma anpassat stöd till eleven och föräldrar i samverkan med kurator, EHT och andra aktörer

    • enskilda stöd/motiverande samtal med eleven

    • lyfta elevens perspektiv och behov

    • motivera samverkan mellan olika aktörer, myndigheter och insatser kring eleven

    • coacha eleven i strävan för att uppnå de uppsatta målen.

    • kontinuerlig uppföljning, utvärdering och rapportering till EHT, föräldrar samt berörda lärare.

  • Vi erbjuder

    • veckoplanering utifrån coaching metoden med processmål “SMART”. Små steg som är “Specifika, Motiverande, Attraktiva, Relevanta och Tidsatta”

    • MI baserade samtal

    • stöd på raster, i skolmatsal samt vid behov i klassrum, därigenom förebygga mobbing och utanförskap för en trygg skolmiljö

    • stöd och avlastning för lärare när det kommer till det sociala arbetet så att lärarna kan fokusera på undervisning

    • utrymme för elever att ta kontakt med coacher, få extra stöd och samtal samt studiero.

  • Vi arbetar med

    • att skapa sunda relationer mellan elever och vuxna samt mellan eleverna i skolan

    • att fokusera på och fånga upp elever som ligger i riskzon

    • att öka skolnärvaro

    • att hjälpa eleven att uppnå kunskapsmål samt fullständiga betyg

    • elever i grundskola samt gymnasium